Porten er det nye samlingspunkt for iværksætteri, kreativitet og fællesskab i hjertet af Albertslund. Vi åbner op for store og små oplevelser alt fra øl og rock til kunst og fortællinger.
Planlæg dit kommende besøg her.
Den ikoniske grønne port bliver omdrejningspunktet for et nyt kulturelt centrum, der under navnet ’Porten’ bliver et trækplaster og samlingspunkt for hele Albertslund.
Læs mereLørdag d. 24. august 2024 åbner Forbrændingen endnu engang portene til DØDSGANGEN i Vridsløselille Statsfængsel, og præsenterer nye forpinte indsatte sjæle. Vestegnens nye metalfestival som havde sin debut i år, vender tilbage med endnu et stærkt line-up af de bedste og mest aktuelle bands lige nu. På DØDSGANGEN bliver gæsterne lukket ind i den gamle fængselsgård, og med det historiske fængsel som rammen om denne aften, kan gæsterne nyde en iskold fængselsøl fra Slowburn bryggeriet, og med et udvalg af foodtrucks sørger vi for at gæsterne selv kan vælge deres sidste måltid.
Snart præsenterer vi de første indsatte artister der ligesom i år, vil sætte publikum i en dødelig stemning mens de fra scenen kæmper mod deres dødsdom i det gamle forladte fængsel. Følg med på sociale medier for at holde øje med programmet, og alle de nye overraskelser der venter. (Forbrændingen tager ikke ansvar for ømme nakkemuskler, knuste trommehinder eller dødelige hændelser der måtte forekomme.)
Fra Albertslund station er der kun en kort gåtur på 8 min. ud til det gamle statsfængsel, der nok mest er kendt for at have huset Egon Olsen gennem de mange Olsen Banden film. Siden 2022 har spillestedet Forbrændingen i Albertslund arrangeret koncerter i de fængslets nedlagte bygninger og nu også udendørsområde.
D.13 april bliver Værkstedet i Porten (det tidligereVridsløselille Statsfængsel) rammen for et ganske unikt lydunivers: Selvhenter.
Eksperimentel noise/jazz/post-punk i et råthistorisk fængsel i selskab med et af landets mest hæsblæsende live bands.What's not to like?
________
Venue: Porten Vridsløse – Værkstedet
Døre: 20
Show: 21
_________
Selvhenters udtryk transcenderer musikalske genrer og bevæger sig i stedet iretning af noget mere fundamentalt – en slående, direkte og fysisk oplevelse afmusik udgjort af polyrytmer, akustiske og elektroniske melodier, hårdtslåendekompositoriske valg og improviseret skønhed. Selvhenters lyd er stærke rytmiskemønstre flettet sammen af to trommesæt, en trombone der går direkte i kroppengennem en basforstærker og en saxofon, der veksler mellem at få lytteren til atforstå saxofonens sande natur og være processeret til uigenkendelighed.
Som gruppe er Selvhenter dereseget idiom, som trækker på hver af de fire medlemmers musikalske personlighederog interesser i det, der bliver til yderst kollektiv musik, hvor hver enkeltmusiker absorberes i én fuldkommen lyd. Gruppen spiller med ekstrem kontrol,samtidig med at deres umiddelbare sammenspil giver indtryk af, at de sammenopdager musikken for første gang. Resultatet er en følelse af ren og skærglæde, både hos musikere og lyttere. Dette høres både på indspilninger ogopleves live, hvor Selvhenters koncertersjældent er siddende - stole og borde må flyttes, sådan at publikum kan bevægesig sammen med musikken.
Gennem mange års sammenspil er lyden af Selvhenter blevet øjeblikkeligtgenkendelig, samtidig med at musikken fortsat har udviklet sig over årenegennem gruppens uendelige nysgerrighed, samt åbenhed overfor - og engagement i- andre projekter og udtryk. Gennem kollektivet og pladeselskabet eget værelse har de fire medlemmer af Selvhenter udforsket et væld afprojekter, som inkluderer forskellige former for elektronisk og akustisk musik,pop, field recordings, samarbejder og soloalbums. Dans, tekst og visuel kunsthar også fundet vej til kollektivet, og gennem årene er eget værelse blevet en kanal forudvikling af hvert enkelt medlems egen lyd, der byder nye elementer og tilgangevelkommen; synthesizere, små percussion-instrumenter eller saxofon gennem en nyeffektpedal. Denne udvikling har holdt Selvhenters musikåben for nye muligheder samtidig med at have styrket gruppens kerneelementer:en energisk, fremdrivende, tæt og often ekstatisk musik, som kræver at bliveoplevet live.
Selvhenter blev grundlagt i 2010 aftrombonist Maria Bertel, saxofonist Sonja LaBianca, samt trommeslagerne JalehNegari og Anja Jacobsen. Med deres kompromisløse tilgang til at skabe musik udfra instrumentale set-ups har Selvhenter siden da været toneangivende fordansk, eksperimenterende musik, såvel som anerkendt på internationalt plan.Selvhenter er også omdrejningspunkt for kunstnerkollektivet eget værelse, der huser gruppemedlemmernessoloprojekter, samt samarbejder såsom Valby Vokalgruppe, SOLW og GEK.
https://egetvaerelse.dk/
Motown vibes, J Dilla møder Link Wray møder Fela Kuti, lyden af et falmet postkort med en rød solnedgang på.
Det er svært at beskrive Ki!, men det er i hvert fald noget, man skal opleve.
_________
Venue: Porten Vridsløse – Værkstedet
Døre: kl. 20.00
Show: kl. 21.00
__________
Ki! is songwriter and multi-instrumentalist Christian Ki Dall. Aside from his solo productions, he’s both a musician, known in particular for his guitar playing (performing with the likes of Sterling Roswell of Spaceman 3, The Telescopes, Death Valley Sleepers and many more), and a producer (for Sting-guitarist Rufus Miller, Dør nr. 13 and soul outfit and Crunchy Frog-labelmates D/troit, among others).
Ki! was born in South Korea, living in an orphanage in the Haeundae District of Busan. He was adopted and grew up in Denmark. The Boy From Haeundae Beach, Ki!’s debut, double LP album of 20 tracks, was born as the tunes were written and recorded, track by track, over the course of a couple of years, many as homages to some of his favourite artists such as Fela Kuti,
Sharon Jones, George Harrison, J Dilla, Link Wray etc. From the first single ‘Mây Trôi’s groovy mix of Vietnamese Vong Co-style guitar and soul music
(sounding like a poppy-red sunset on a faded postcard) to the motown magic of ‘Happy’ (retro in line with Amy Winehouse’s re-imagining of the genre), the variety of genres, styles and sounds on the album is all over the map, drawing inspirations from different periods and from all over the world.
The album’s 20 highly diverse tracks feel like a mixtape equivalent to a travelogue. The audio version of notes scribbled on the back of weathered photographs, pencil drawings and pressed flowers collected in a banged up notebook. Some are instrumental, some feature guest vocalists. Some tracks are glimpses, short stops on the trip: the fly-on-the-wall tribute to Elizabeth Cotten, the horizon-spanning scale of the scene-setting opener ‘Haeundae Beach Boy’. Others feel like week- or month-long stays: From the French melancholic soul and Ethiopian jazz of ‘Je Suis Toujours Là (feat. Al Agami & Trine Jørck)’ to the Fela Kuti-homage ‘Abeokuta’ – the latter with guitar playing so nimble it could pick your pockets. You can enjoy each step on the way separately, but if you listen to the 20-track double album in
full, you’ll see that, rather than cataloguing a series of destinations, it’s a carefully curated, lovingly put together sonic journey. The unifying aspects of Ki!’s sound – the touches and timbres that make Ki! Ki! – unfold underway. There is a holistic aspect to his eclecticism that gives the album the breadth and depth that ultimately is the real attraction.
Venue: Porten Vridsløse - Panoptikon
Døre: 20:00
Show: 21:00
_____________
Svaneborg Kardyb udspringer fra Aalborg i Nordjylland, hvor de første gang mødtes i 2013, og hvor de allerede dengang diskuterede idéen om at starte en duo.
Seks år skulle der dog gå, før projektet blev realiseret. Svaneborg Kardyb er en duo, som er et format, der giver dem en masse plads at fylde ud eller lade stå tomt:
“Vi nyder minimalismen og det fokus, det giver til sammenspillet. Vi kommer fra ret forskellige musikalske baggrunde; Nikolaj fra Skandinavisk Jazz og Jonas fra Roots, blues og folk. Så vores musik er ligesom summen af vores personlige bidrag. Den prøver heller ikke på at være mere end dét. Det er ret unikt at kunne dele dette musikalske sprog og venskab."
Med inspirationskilder som Nils Frahm, Esbjørn Svensson og Jan Johansson’s mesterværk Jazz å Svenska, er deres musik en udsøgt og frydefuld sammensmeltning af smukke melodier, delikat minimalisme, catchy grooves og subtile elektroniske vibes, nordisk atmosfære og organisk sammenspil – alt sammen understreget af en uforbeholden lyst til at spille sammen. Det har duoen vist over hundredevis af koncerter og foreløbigt tre fuldlængdealbums.
Nu følger så Svaneborg Kardybs fjerde fuldlængde Superkilen. Med dette album ønsker Nikolaj Svaneborg og Jonas Kardyb at skabe musik, der stadig afspejler den stil, de har præsenteret på de tidligere udgivelser Knob, Havenog Over Tage – men som samtidig åbner op for en ny retning.
______________
Venue: Porten Vridsløse - Ny Kirke
Døren: 20:00
Show: 21:00
______________
Modtag nyheder om begivenheder i Porten og den kommende bydel Vridsløse. Tilmelding foregår foreløbig via hjemmesiden Vridsløse.dk.